Reima liikuttaa lapsia myös Aviabulevardilta käsin
Reima on ollut osa suomalaisten perheiden arkea yli 75 vuoden ajan. Mistä Reimaa ei välttämättä tunneta Suomessa, on yrityksen aidosti kansainvälinen toiminta. Reima on asettanut tavoitteekseen liikuttaa maailman lapsia. Globaalin yrityksen palveluksessa on noin 400 henkeä kolmessa eri maanosassa edustaen lähes 20 kansallisuutta.
Aviabulevardin toimistotalo A1:een Reima muutti vuonna 2017 etsiessään uusia tiloja Suomessa toimivalle pääkonttorille. Reiman liiketoimintojen Eurooppa-yksikkö muutti toimistotalo A2:een vuoden 2020 lopussa. Kasvun myötä, ja vuotta myöhemmin myös Eurooppa-yksikkö muutti Aviabulevardi A1:een.
Nyt Vantaan Aviabulevardin A1-toimistotalossa työskentelee noin 120 reimalaista: pääkonttorilla 70 henkeä ja Eurooppa-klusterissa 50 henkeä. Pääkonttorin tilat ovat 2. kerroksessa ja Eurooppa-yksikkö toimii 3. kerroksessa. Reiman liiketoimintoja edistetään myös muualla toimivissa Aasia- ja Pohjois-Amerikka-yksiköissä.
Uudet toimitilat valittiin hyvän sijainnin perusteella
Uusiin toimitiloihin muutettiin, koska edelliset toimitilat olivat liian pienet kasvavan yrityksen tarpeisiin. Valintaperusteissa painoi Aviabulevardin keskeinen sijainti Helsinki-Vantaan-lentoaseman vieressä, junalla vain yhden pysäkin päässä. Juna toimii myös työpaikkaliikenteessä, samoin kuin Helsingin keskustasta saapuva bussilinja.
Hyvä sijainti palvelee Reiman kansainvälistä, liikkuvaa henkilöstöä. Lisähyötyjä tuo toimistotalon vieressä oleva Clarion-hotelli yöpymispaikkana sekä isompien tapahtumien järjestämisessä.
Myös autoilla liikkuva henkilöstö arvostaa saavutettavuutta. Asiantuntijaorganisaation edustajat saapuvat työpaikalleen eri puolilta Etelä-Suomea ja pääkaupunkiseutua.
– Aviabulevardin sijainti on käytännöllinen. Toimistotalon etuina ovat saavutettavuus sekä pysäköintitilojen riittävyys, kertoo Mari Shemeikka, Reiman HR Manager.
Tilat on suunniteltu tiimi- ja yksilötyön tarpeisiin
Reiman muuttaessa Aviabulevardille toimistotalot olivat juuri valmistuneet. Täysin uusien tilojen suunnittelussa otettiin alusta alkaen huomioon nykyaikaisen tiimi- ja yksilötyön tarpeet. Avokonttorissa on nimetyt paikat vain henkilöille, jotka tarvitsevat niitä työnsä luonteen ja työvälineidensä vuoksi, kuten isojen erikoisnäyttöruutujen ääressä toimivat.
– Suurimmalla osalla on käytössä mobiilityöpiste, joka valitaan joka työpäivä uudelleen, Shemeikka jatkaa.
Henkilöstön toiveissa rennot kohtaamispaikat
Hybridityön osalta yritys on toiminut edelläkävijänä. Etätyö on ollut aina mahdollista, sillä se tuo joustoa ja tavoitettavuutta eri aikavyöhykkeillä toimivien kollegoiden kesken. Teams-työskentelyn ollessa valmiiksi tuttua toimintamalleja ei ollut tarvetta muuttaa poikkeusaikanakaan.
Henkilöstölle suunnattu kysely kuitenkin avasi toiveita tilojen suhteen, kun toimistoa uudistettiin korona-ajan jälkeiseen työskentelyyn. Koska hybridityö on tullut jäädäkseen, osa avokonttorin työpisteistä poistettiin. Tilalle tuotiin rentoja sohvaryhmiä kohtaamisia ja vapaamuotoista työskentelyä varten.
– On tärkeää kysyä porukoilta, mitä he toivovat tilojen suhteen. Kyselyn mukaan toimistolle halutaan tulla tapaamaan kollegoita, jakamaan ajatuksia ja ideoita rennommissa merkeissä. Workshopit toimivat paremmin kasvokkain kuin Teams-palavereina.
Palveluja toimistotalossa ja lähiympäristössä
Liiketoiminnan kannalta tärkeitä tiloja ovat myös Reiman showroomit – näyttelytilat, joissa esitellään tulevien kausien mallistoja asiakkaille, jälleenmyyjille ja yhteistyökumppaneille. Aviabulevardin vuokrattavia neuvotteluhuoneita on tarvittaessa varattu muita palavereita varten.
Lounasravintolan palveluja on hyödynnetty henkilöstötapahtumissakin, kuten yhteisillä aamiaisilla ja jouluisessa get-together-kokoontumisessa. Aviabulevardin läheisyydessä on lisää lounaspaikkoja, joten vaihtoehtoja löytyy työarkeen.
Reima jatkaa arvokasta tehtäväänsä maailman lasten liikuttamisessa myös Suomen Vantaalta käsin.